Biznes online to pożądany sposób zarabiania wielu osób. Dlatego. W tym artykule podpowiem ci jak zacząć, bo musisz zrobić pierwszy krok, aby móc zrobić kolejne.
- produkty cyfrowe i/lub fizyczne – opcji jest tak wiele, że nie sposób wymienić wszystkich, bo w zasadzie wszystko co możesz sprzedać stacjonarnie, możesz sprzedać również za pośrednictwem sklepu internetowego. Co więcej wiele firm właśnie tak robi i w zw. ze zmieniającymi się nawykami zakupowymi konsumentów, przenoszą część biznesu do Internetu. Ale skupmy się na biznesie online, a ten co do zasady nie ma stacjonarnych sklepów i punktów obsługi.
Najpopularniejsze obecnie produkty to książki (w wersji cyfrowej eBooki), kursy online, projekty graficzne, planery, raporty, nagrania audio, pliki do pobrania i samodzielnego wydruku etc.Muszę tutaj dodać, że osobiście jestem zwolenniczką produktów cyfrowych, bo są dla mnie doskonałym sposobem na wprowadzenie idei less waste w małej firmie, co ma dla mnie ostatnio bardzo dużą wartość.
-
usługi – to chyba najfajniejsza opcja na start, bo wymaga najmniejszych nakładów finansowych i skupia się wokół twojej specjalizacji, co daje bardzo istotną wartość jaką potencjalnie jest wysoka jakość świadczonych usług. Wśród usług możemy wyróżnić np. tworzenie blogów, sklepów i stron internetowych, projektowanie graficzne, pozycjonowanie, konsultacje online, audyty online etc.
-
afiliacja – sprawdzi się doskonale u osób, które lubią sprzedawać i mają zbudowaną społeczność, a polega na sprzedaży produktów innych osób z wykorzystaniem programów partnerskich.
-
abonamenty – dynamicznie rozwijający się model sprzedaży, w którym udostępniamy coś za opłatą na określony okres czasu, który można przedłużyć ponowną płatnością. Może to być dostęp np. do platformy, oprogramowania, grupy na Facebooku etc.
od czego zacząć?
I Ustal komu i co chcesz sprzedawać
-
komu chcesz sprzedawać,
-
co możesz mu zaoferować,
-
poznaj konkurencję.
II Wybierz kanały sprzedaży
-
Sklep internetowy – jest o tyle fajny, że możesz go w pełni dostosować do swoich preferencji i oczekiwań klientów. Pozwala również, w pełni zautomatyzować proces sprzedaży od prezentacji oferty, przez płatność, wybór formy dostawy (w przypadku produktów fizycznych) lub wysyłkę bezpośrednio po zaksięgowaniu płatności (produkty cyfrowe), na wystawieniu faktur kończąc. Możesz go zbudować np. na WordPressie z wykorzystaniem wtyczki WooCommerce, którą wykorzystałam w swoim sklepie lub na platformie e-commerce, jak np. Shoplo.Platformy sprzedażowe typu Allegro, Etsy, Pakamera – plusem na pewno jest fakt, że są to rozwiązania gotowe czyli nie musisz tworzyć strony i całego procesu sprzedaży. Minusem natomiast jest m.in. prowizja od sprzedaży, która zostaje pobrana bezpośrednio po transakcji i ograniczony sposób personalizacji, a także fakt, że wśród innych produktów konkurencji, twój może nieco zginąć w tłumie.Facebook – postanowiłam go wymienić osobno, ponieważ to dodatkowa funkcja profilu. Mam ją na swoim fanpejdżu, gdzie zamieściłam produkty ze swojego sklepu oraz wszystkie darmowe, które zamieszczam na blogu w formie prezentów dla czytelniczek.Po kliknięciu w wybrany produkt, można przekierować zainteresowaną osobę do innej witryny np. sklepu lub do Messengera, gdzie poczyniacie ustalenia co do zasad zakupu. Sklep na Facebooku nie jest obecnie jeszcze nazbyt popularny w Polsce, ale chyba całkiem fajny dla osób, które chcą totalnie zminimalizować koszty rozpoczęcia swojej działalności. Osobiście polecam nie jako jedyny, a jako dodatkowy kanał sprzedaży.
III Znajdź najskuteczniejsze sposoby promocji
Oczywiście samo posiadanie platformy sprzedażowej, jeszcze nie gwarantuje sprzedaży. Piff. Paff. Pfff. Im szybciej zrozumiesz, że platforma to zaledwie narzędzie sprzedażowe, tym lepiej dla twojego biznesu. Teraz najważniejsze aby potencjalni klienci dowiedzieli się o twoim produkcie i abyś sprowadziła ich na stronę sprzedażową.Form promocji jest ogrom, tylko od ciebie zależy, które wybierzesz, a najlepiej te najskuteczniejsze, w kontekście twojej, konkretnej grupy docelowej, wiadomo♥-
Blog
Ogromna jest siła content marketingu, czego jestem najlepszym dowodem. Klienci Monkey Business to niemal w 100% moi czytelnicy, którzy właśnie z bloga dowiedzieli się o mojej działalności. Co więcej to oni byli powodem, dla którego marka w ogóle powstała, bo po wejściu na ten blog, bardzo często dostawałam wiadomości typu „Twój blog jest super, też chcę taki, zajmujesz się stawianiem blogów?”. Blog również wspiera pozostałe sposoby promocji, jak np. lista mailingowa czy pozycjonowanie – napisałam o tym w osobnym artykule więc zapraszam do lektury.
>> PRZECZYTAJ Blog firmowy – potrzebujesz go bardziej niż myślisz [I] oraz Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej [II]-
Lista mailingowa
Obecnie lista mailingowa to mój ulubiony kanał komunikacji z czytelnikami i potencjalnymi klientami. Sama korzystam z MailerLite, który wykorzystuję do bieżącej komunikacji oraz w którym tworzę m.in. cykliczne kampanie sprzedażowe oraz zautomatyzowane wysyłki maili, czy to przy okazji kursu online, czy też do odbioru prezentów za zapis na listę.Oczywiście zbudowanie skutecznej listy mailingowej nie jest łatwe, dlatego warto pomyśleć o lead magnecie czyli prezencie za zapis. Aby był skuteczny powinien stanowić odpowiedź na potrzeby twojej grupy docelowej, a cóż to może być – napisałam w osobnym artykule. Zatem. Zainspiruj się!-
Social Media (w tym grupy i reklamy na Facebooku)
Nie jestem i nigdy nie byłam zwolenniczką podejścia, że masz być wszędzie, dlatego sama praktykuję podejście – bądź tam gdzie twoi potencjalni klienci. Ponieważ moja firma jest mocno zdywersyfikowana, osobiście skupiam się na działaniach na Facebooku oraz Instagramie, który w moim przypadku ma za zadanie pokazać, że za każdą firmą stoi człowiek, ze krwi i z kością. Inwestuję również czas w promocję w grupach na Facebooku.-
Pozycjonowanie
Otwarcie przyznaję, nie inwestuję pieniędzy w tę formę promocji i skupiam się na organicznym pozycjonowaniu czyli stawiam na wartościowe, merytoryczne treści blogowe. Sama również dobieram frazy kluczowe dla mojego biznesu, w czym pomaga mi Planer słów kluczowych.Nie jest jednak tak, że nie inwestuję, bo uważam pozycjonowanie za nieskuteczne – wręcz przeciwnie. Na ten moment po prostu sprawdzają się u mnie inne źródła pozyskania klientów. Dla ciebie jednak, może być to jedno z podstawowych źródeł – sprawdź.biznes online.
biznes onlineJeżeli dobrze przygotujesz się do prowadzenia swojego biznesu, masz szansę uniknąć losy wielu początkujących przedsiębiorców – mam nadzieję, że ten wpis będzie w tym pomocny. Jeżeli jednak masz dodatkowe pytania – jestem do twojej dyspozycji, wystarczy, że napiszesz na adres magda@dopracowani.pl.Chociaż Przedsiębiorczość to moje drugie imię, na pierwsze mam Magda – bądźmy w kontakcie.with L O V ĘmagdaPssst powyższy post jest ostatnim, przed tygodniową przerwą urodzinową, która będzie miała miejsce w dniach 15-21.10. Tak już mam, że lubię celebrować hucznie – zaczynam w Warszawie, kończę w Berlinie – nie chcę więc martwić się, że zostawiacie komentarze, a sama nie mam kiedy na nie odpowiedzieć. Ale. Wracam już w poniedziałek 22.10, co więcej w tym dniu startuje również trzecia edycja Blogometamorfozy. Będziecie? Bądźcie!
A jeżeli chcesz poznać wyniki finansowe mojej firmy i masz ochotę na więcej biznesowych ciekawostek, przydatnych w rozwoju własnej marki – weź udział w projekcie Biznes Up! dla wszystkich przedsiębiorczych i/lub blogujących dziewczyn.
21 Komentarze
on Biznes online – od czego zacząć?.POROZMAWIAJMY
Bardzo najbardziej chcę poznać Twoje zdanie w temacie. Zostaw komentarz.
Social media potrafią faktycznie zdziałać cuda
A masz też jakieś przykłady na skuteczność SM ze swojej firmy?
Nie jest to takie łatwe, ale warto próbować 🙂
Ja póki co nie marzę o zarabianiu online – jak na razie to dla mnie forma hobby, oderwania się od rzeczywistości..:)
A masz pomysł na jakieś konkretne formy zarabiania, czy jeszcze o tym nie myślałaś?
O zakładaniu własnego biznesu nie myślę, nie wiem czy widziałabym jak go pociągnąć. Stworzyłaś naprawdę interesujący wpisu myślę że na pewno wiele wyjaśniłam osobom, które myślą o biznesie online.
Twoja praca pomaga innym, by mieli prace ! Dobro wraca, pozdrawiam
Od samego początku taki właśnie jest zamysł 🙂
Już niedługo ten post bardzo mi się przyda, bonotwieram własny biznes, zapisałam link i na pewno nie raz jeszcze tu wrócę;)
Ależ doskonale 🙂 A jaki będzie Paula, profil Twojej działalności?
Bardzo cieszę się, że trafiłam na Twój wpis, a trafiłam dzięki grupie na fb, a więc taka reklama jest skuteczna 😀 Pewnie, że chciałabym zarabiać online. A kto by nie chciał? Przede mną jeszcze długa droga, muszę się wiele nauczyć. Ciężko znaleźć czas na dom, prowadzenie działalności gospodarczej i rozkręcanie biznesu online, więc to ostatnie narazie u mnie tylko hobby. Mam nadzieję, że w kolejnych Twoich wpisach znajdę przydatne wskazówki (z pewnością znajdę) a więc zabieram się za studiowanie. Pozdrawiam serdecznie
Cieszę się w takim razie, że do mnie trafiłaś <3 A prowadzisz obecnie Agnieszka, firmę stacjonarną?
Dla nas najciezsze bylo okreslenie komu chcemy przekazywac, bo w naszym przypadku nie sprzedawac, nasz produkt. Dzis ciezko w przypadku blogu podrozniczego okreslic konkretna grupe, gdy podrozniczych blogow jest tak wiele… Super wpis, daje do myslenia!
Właśnie dlatego, że jest ich tak wiele, doprecyzowanie grupy docelowej wydaje się być kluczowe.
Teoria mega,gorzej z wymyśleniem produktu :D.
To akurat rzadkość, większość osób ma ogrom pomysłów na produkt, gorzej z realizacją.
Najważniejsze to skoncentrować się na realnym pomyśle (najtrudniejszy etap), określonej grupie odbiorców, a później właśnie dopasowywać narzędzia i ich zawartość. 🙂
Bardzo przydatny wpis. Na pewno osoby myślące o założeniu biznesu online powinny go przeczytać 🙂
I bez reklamy się nie obejdzie, a już na tym temacie można zęby zjeść (w pojedynkę).
Dobry wpis!
Nie znałam opcji sklepu na Facebooku. Wydaje się być ciekawa.
Nawet bardzo ciekawa, ale na ten moment niezbyt w Polsce popularna. Warto jednak przetestować i być gotowym, gdy ew. zyska na popularności.