Gdy w twojej głowie zrodzi się pierwszy pomysł na biznes, możesz mieć ochotę rzucić wszystko i zacząć działać. I to w sumie super. Ale.
Biznes plan
-
faktycznej motywacji – po co chcesz założyć firmę,
-
źródeł dochodu – na czym chcesz zarabiać,
-
klientów – komu chcesz sprzedawać swoje produkty/usługi i jak pozyskasz pierwszych klientów,
-
kosztów i źródeł finansowania oraz pozyskania pieniędzy na start,
-
kanałów sprzedaży – gdzie będziesz sprzedawała i promowała swoje produkty/usługi,
-
satysfakcji – co będzie miarą twojego sukcesu.
W moim biznes planie znajdziesz 12 pytań pomocniczych, po to by na spokojnie, zastanowić się nad wszystkimi powyższymi elementami. Dzięki nim przygotujesz się na kilka kluczowych aspektów jeszcze przed startem swojej działalności. Bo na początku budowania firmy tych niespodzianek jest i tak dużo, więc nie ma co sobie dokładać, prawda?
Na co zatem zwrócić uwagę by wypełniony biznes plan przyniósł jak najwięcej korzyści? Pędzę z wyjaśnieniami.
Przygotuj się!
Zanim zaczniesz udzielać odpowiedzi, wydrukuj mój biznes plan lub przygotuj kartkę i długopis. Następnie zarezerwuj sobie ok 18 min., w trakcie których nikt cię nie będzie rozpraszał. Jeżeli natomiast planujesz przedsięwzięcie, które będziesz prowadziła z innymi osobami czyt. wspólni(cz)kami, polecam i rekomenduję abyście uzupełnili biznes plan osobno, bez konsultacji. Tylko w ten sposób macie szanse na wygenerowanie niezależnych rozwiązań, a od przybytku głowa na pewno was nie rozboli. Gotowa? To startujemy!
jak uzupełnić biznes plan?
odpowiedz na poniższe pytania!
2. Jaki produkt/usługę będziesz sprzedawała? Przykład. Jesteś grafikiem? Możesz sprzedawać gotowe grafiki (produkt) i/lub tworzyć projekty na zamówienie (usługa). Nie ograniczaj się tutaj tylko do pomysłu na biznes, w końcu ten też można opakować na różne sposoby.
4. Kto będzie twoim idealnym klientem? Opisz grupę docelową/personę czyli osobę, która ma pieniądze i będzie skłonna zapłacić za twój produkt/usługę.
5. Jaki problem rozwiązuje twój produkt/usługa lub jaką potrzebę zaspokaja? Zwróć uwagę, że niektóre potrzeby trzeba dopiero wykreować, stąd punktem wyjścia dla potrzeb i oczekiwań grupy docelowej jest ich problem, który będą mogli rozwiązać korzystając z twojego produktu/usługi. Dobrym przykładem są tutaj Karl Benz czy Henry Ford, którzy w odpowiedzi na problemy komunikacyjne ówczesnej grupy docelowej, przyczynili się znacząco do rozwoju transportu motoryzacyjnego. Potrzebę tej formy transportu, w świecie zdominowanym przez dorożki musieli sami wykreować.
7. Jaka będzie cena produktu/usługi? Co składa się na cenę? Uwzględnij wszystkie elementy czyli nie tylko koszty z pkt. 6 czy stawkę godzinową pomnożoną przez liczbę godzin realizacji (usługa), ale też koszty stałe prowadzonej działalności czy wartość, którą twój produkt/usługa da twoim klientom.
12. Jaki efekt np. finansowy, sprzedażowy, rozwojowy chcesz osiągnąć, po 12 miesiącach działalności? Doprecyzuj co będzie miarą twojego sukcesu i przypisz policzalną wartość np. konkretny przychód, liczba pozyskanych klientów, sprzedanych produktów, zrealizowanych usług etc. To niezwykle ważne abyś mogła konkretnie i bez wymówek zmierzyć efekty swojej biznesowej działalności. Poza tym odpowiedni poziom satysfakcji jest wręcz kluczowy, jeśli chodzi o zaangażowanie w kolejne projekty i rozwój swojej firmy.
Biznes plan
na zakończnie
Oczywiście gdyby na którymkolwiek etapie zrodziły się w twojej głowie pytania, wątpliwości, trudności lub wręcz zniechęcenie, spowodowane intensywną analizą – nie rezygnuj, napisz do mnie. Chociaż Przedsiębiorczość to moje drugie imię, na pierwsze mam Magda. Bądźmy w kontakcie >> magda@dopracowani.pl
with L O V Ę
magda
Absolutnie najmocniej zachęcam cię również do udziału w projekcie Biznes Up!, w ramach którego oprócz probiznesowych wskazówek, transparentnie i bez ściemy podzielę się z tobą kwartalnymi wynikami finansowymi swojej działalności (około)blogowej, w tym bloga na którym właśnie jesteś i marki Monkey Business | mnkb, która dzięki blogowi powstała. Zapraszam!
23 Komentarze
POROZMAWIAJMY
Bardzo przydatne informacje, które z pewnością pomogą wielu osobom w podjęciu decyzji. Pozdrawiam serdecznie Ania M.
Bardzo przydatne informacje, które z pewnością pomogą wielu osobom w podjęciu decyzji. Pozdrawiam serdecznie Ania M.
Magda kolejny wpis na Twoim blogu, który zapisuję w ulubionych. Dzięki za bardzo cenne porady dla mnie. Jestem właśnie w kropce, co dalej ze sobą zrobić. Muszę jeszcze raz to przemyśleć.
To pozostaje mi tylko trzymać Gosia kciuk, za owocne przemyślenia 🙂
Swojego biznesu nie planuje, ale przeczytam lubię wiedzieć 🙂
Duzo fajnych informacji. Mowia ze teraz jest dobry czas na zakladanie biznesu 🙂
Nigdy nie pisałam biznesplanu. Mam wrażenie, że to trudne.
Zgadza się, zwłaszcza jeśli poważnie podchodzi się do tematu. Ale. Myślę, że warto poczynić ten wysiłek aby nie dać się zaskoczyć niesprzyjającym okolicznościom. A tych we własnej firmie nie brakuje 🙂
Tak, zgadza się. Zresztą każde poważne przedsięwzięcie, nie tylko biznesowe, dobrze zacząć od planowania.
Jedna uwaga – rozpocząć biznes wcale nie znaczy, że trzeba „założyć firmę”.
Zgadzam się absolutnie, traktuję jako skrót myślowy, dzięki za uwagę 🙂
Moze by mi sie przydal biznes plan na bloga, zeby to ruszyc jednak w jakims sensownym kierunku 😉
Polecam, rekomenduję, ja swój robiłam, a po roku blogowej działalności weryfikowałam założenia i planowałam kolejne działania. Nie wyobrażam sobie wręcz inaczej, o ile myślimy o blogowaniu w kontekście biznesowym.
Świetny artykuł, naprawdę trzeba sobie odpowiedzieć na te wszystkie pytania, bo droga do sukcesu jest bardzo daleka.
Fajnie, ze zebrałaś to w jednym miejscu. Myślę, że na początku drogi ze swoim biznesem warto porządnie opracować biznes plan.
Właśnie zmotywowałaś mnie to napisania biznes planu <3 ot co!
Tak w ogóle, to tak skromnie przypominam się, że napisałam do Ciebie maila z prośbą o wycenę :>
Działaj! Tak w ogóle, kojarzę, że odpisywałam, hę? Na ten moment nie podejmuje się nowych zleceń – muszę rozładować zator i dokończyć rozpoczęte projekty.
Odpisałaś i ja odpisałam, że mogę zaczekać do lipca, nie ma problemu. Poprosiłam o wycenę 😛
Tak jak pisałam, na ten moment nie podejmuję się nowych współprac więc też nie ma sensu ustalać warunków, zwłaszcza, że w nowym kwartale będziemy najpewniej, aktualizowali ofertę cenową.
Jeżeli będziesz nadal zainteresowana, odezwij się za 2 miesiące, wrócimy do rozmowy.
Magda, jestem pod wrażeniem Twojej wiedzy i umiejętności jej przekazywania. Ja cały czas myślę o swojej firmie, ale to myślenie jest takie mętne i za mgłą, że aż mi wstyd. Musiałabym w końcu postanowić, czego naprawdę chcę i usiąść do takiego planu.
Magda postanów i zrób to! <3
Właśnie tego szukałem, dzięki.
Cieszę się, że znalazłeś 🙂
Nie jestem zaskoczony, że u Ciebie. 😉