magda ostrowska

Cześć! Mam na imię Magda. Jestem zwykłą, chociaż multipotencjalną dziewczyną, a moją supermocą jest „ponadludzki głód wiedzy”. Odkrywam, sprawdzam, testuję, nieustannie się uczę i kręci mnie ogrom randomowych tematów. Ta mnogość zainteresowań spowodowała, że w życiu robiłam już bardzo wiele, a wszystko to w pogoni za satysfakcją z pracy i zawodowym spełnieniem.

Obecnie jestem szefową Klubu PSC, prowadzę też butikową agencje kreatywną, w której robimy fajne strony, blogi, sklepy i platformy kursowe dla twórców internetowych.

Chociaż Przedsiębiorczość to moje drugie imię, na pierwsze mam Magda. Bądźmy w kontakcie.

NAPISZ DO MNIE!

magda@dopracowani.pl

Follow
  • HOME
  • ZACZNIJ TUTAJ
  • BLOG
  • PODCAST
  • #LubięWiedzieć
  • BLOGOMETAMORFOZA 4.0
  • PREZENTY
  • BIZNES UP!
  • NARZĘDZIA
  • FAJNE BLOGI
  • KURS ONLINE
  • E-BOOK
  • WSPÓŁPRACA
  • PRACOWITY SKLEP
Follow
  • HOME
  • O MNIE
  • BLOG
  • PODCAST
  • #LubięWiedzieć
  • PREZENTY
  • WSPÓŁPRACA
  • MNKB.PL
  • SKLEP

Toksyczna firma | Sprawdź czy w takiej nie pracujesz lub takiej nie budujesz

-
DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH, NA ETACIE
-
28 komentarzy
6 MIN READ

Toksyczna firma to taka, w której łamane są prawa człowieka. Ale. To także firma, w której jest ciche przyzwolenie na manipulację i in. patologie. Sprawdź czy sama w takiej nie pracujesz albo – co chyba jeszcze gorsze – sama takiej nie budujesz.

Zastanawiałaś się kiedyś, skąd zła sława korporacji? Śpieszę z wyjaśnieniami. Powodem takiego stanu rzeczy są pewne praktyki, które w konsekwencji mogą rodzić patologie. Nic dziwnego, że wielu stara się z niej uciec. Ale. Wielu ucieka, otwiera własną firmę i powiela negatywne czyt. toksyczne schematy postępowania. Oto kilka symptomów, które jasno wskazują, że firma należy do organizacji z kategorii tzw. toksycznych. toksyczna firma

toksyczna firma | objawy

toksyczna firma

Problemy z komunikacją.

Komunikacja to niezwykle ważna umiejętność, rzutująca na stosunki międzyludzkie. Nic więc dziwnego, że gdy zawodzi – nie może być mowy o zdrowych relacjach. A skąd wiadomo, że mamy problemy komunikacyjne w firmie? Oto kilka przykładów:
  • zatajanie faktów,
  • utrudnianie przepływu informacji,
  • niechęć do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami,
  • „tajne” zgromadzenia za zamkniętymi drzwiami, gdzie toczy się dyskusja na niewiadomy temat, związany z działalnością firmy i/lub funkcjonowaniem zespołu,
  • ograniczenie informacji zwrotnej do wytykania błędów i wymierzania kar,
  • podejmowanie decyzji np. o wysokości premii, na podstawie niesprawdzonych informacji czyli zasłyszanych opinii i plotek,
  • ignorowanie maili od pracowników niższego szczebla.

Dzielenie pracowników na lepszych i gorszych.

Podziałów może być wiele i nic w tym dziwnego, gdy wynikają np. ze struktur organizacyjnych. Ale. W toksycznych firmach, możemy zauważyć podział na lepszych (uprzywilejowanych) i gorszych pracowników, których podłoże jest całkiem nieuzasadnione, a wręcz niebezpieczne, bo rodzi ryzyko dyskryminacji i wykluczenia. Poniżej kilka przykładów:
  • podział pracowników w oparciu o rodzaj umowy np. umowa o pracę vs. umowy cywilnoprawne,
  • podział pracowników ze względu na płeć,
  • podział pracowników ze względu na cechy, niezwiązane z kompetencjami typu wyznanie, orientacja seksualna, narodowość, kolor skóry,
  • podział pracowników ze względu na zarobki.

Ścieżka kariery oparta na nieuczciwych i nieetycznych praktykach.

W zasadzie, w każdej większej firmie, mamy jakąś ścieżkę awansu, której podstawą powinny być kompetencje i staż pracy. Czasami jednak o awansie decydują inne przesłanki. Takimi doskonałymi przykładami są:
  • promowanie postaw „po trupach do celu”,
  • kariera „przez łóżko”,
  • awans jako nagroda za „lojalność” czyli np. donosicielstwo, ukrywanie praktyk niezgodnych z prawem,
  • zachęta do szukania haków na innych,
  • nepotyzm.

Akceptowanie różnych form przemocy.

Włosy mi się na głowie prostują, gdy czytam statystyki dot. skali przemocy w miejscu pracy. Najczęściej, problem ten dotyczy pracowników niższego szczebla i chociaż często ma ścisły związek ze strukturami organizacyjnymi, może również dotyczyć poszczególnych członków zespołów, niezależnie od stanowiska i stopnia zależności. Przykłady różnych form przemocy, na które przymykane jest oko w toksycznych organizacjach to:
  • przemoc psychiczna/słowna,
  • seksizm,
  • mobbing,
  • wszelkie formy dyskryminacji, przejawiające się np. zaniżaniem wynagrodzenia,
  • molestowanie,
  • niestosowanie się do przepisów wynikających z prawa pracy np. w przypadku kobiet, które wracają do pracy po urodzeniu dziecka.

Brak szacunku dla pracowników.

Każdy przedsiębiorca wie, że firmę tworzą ludzie, jeżeli więc zaczniemy ich wykorzystywać na drodze do celu i traktować bez szacunku – tworzymy toksyczną firmę. Oto przejawy braku szacunku w miejscu pracy:
  • przymusowe nadgodziny,
  • brak skonkretyzowanego zakresu obowiązków,
  • wyzysk pracowników np. niższego szczebla, stażystów lub tych zatrudnionych na umowy cywilnoprawne,
  • szukanie oszczędności, cięcie kosztów kosztem pracowników i ich bezpieczeństwa,
  • zatrudnianie „pachołków” i ich wyzysk, często na granicy prawa – „B people hire C people”,
  • stawianie wyników finansowych nad zdrowie pracowników.

Autorytarny styl zarządzania.

Jeżeli twój przełożony nikomu nie ufa i wszystko musi kontrolować, a każdą formę wejścia w rolę lidera grupy – odbiera jako atak, bezpośrednie zagrożenie i próbę przejęcia jego stanowiska – wiedz, że to nie jest normalne. O podobnym stylu zarządzania może świadczyć np. wysoka fluktuacja kadr lub blokowanie wszelkich przejawów kreatywności, a poniżej kilka dodatkowych symptomów:
  • manipulowanie pracownikami,
  • budowanie autorytetu na strachu,
  • szantaż np. „jak ci się nie podoba – tam są drzwi”,
  • szukanie haków, celem doprowadzenia do zwolnienia pracownika,
  • wymaganie bezwzględnego posłuszeństwa.

.

toksyczna firma
Jeżeli w firmie, którą budujesz od podstaw – dostrzegasz powyższe praktyki. Stop. Zatrzymaj się i zastanów, co z tym zrobić. Bo, że musisz działać natychmiast – mam nadzieję, że nie muszę ci mówić.
Jeżeli natomiast, jesteś pracowniczką takiej firmy. Stop. Zatrzymaj się i zastanów, co z tym zrobić. Bo musisz działać natychmiast. Nie każdy ma komfort i możliwość natychmiastowego złożenia wypowiedzenia, dlatego zachęcam do lektury mojego tekstu, jak przetrwać w znienawidzonej pracy. Ale. Pamiętaj proszę, że to etap przejściowy, na czas szukania nowej, lepszej pracy w zdrowej organizacji.
I o co apelują najmocniej. Nie zgadzaj się na łamanie swoich praw – jest wiele fundacji, które pomogą ci walczyć z różnymi formami przemocy. Nie znasz żadnej? Napisz do mnie – chętnie ci pomogę, bo nie ma we mnie zgody, ani przyzwolenia na wyzysk, dyskryminację i wszelkie inne patologie.
Mam nadzieję, że w tobie również nie.
with L O V Ę
magda

Mój blog bierze udział w konkursie Gala Twórców 2019. Pierwszy etap to głosowanie, dlatego jeżeli wśród moich mądrych mądrości i licznych bezeceństw, znajdujesz coś dla siebie – zagłosuj na mnie. Nie jest to nazbyt kłopotliwe, bo akcja jest jednorazowa i zajmie ci zaledwie 8 sekund, a dla mnie oznacza bardzo dużo. Dziękuję♥
995

FacebookTwitterBEZECEŃSKIE MAILE

Tagi
BIZNES
FIRMA
KARIERA
KORPORACJA
PRACA
START-UP
← WCZEŚNIEJSZE
Powrót do przeszłości z okazji 3. urodzin bloga
PÓŹNIEJSZE →
Ja potrafię schować dumę do kieszeni, a jaką supermoc ma twój biznes?

Magda Ostrowska

Mam na imię Magda, jestem zwykłą, chociaż multipotencjalną dziewczyną. Nie lubię się ograniczać, dlatego tego nie robię, a zamiast jednego zawodu – mam, co najmniej pięć. Jestem graficzką, blogerką, menadżerką projektów, HRabiną i trenerką biznesu, dałam więc sobie prawo do mądrowania i pokazuję, że naprawdę można, czerpać przyjemność z wykonywanej pracy. Hmm. Hmm. Mhm.

28 Komentarze

on Toksyczna firma | Sprawdź czy w takiej nie pracujesz lub takiej nie budujesz.
  1. Paulina
    20 marca 2019 @ 07:19
    -
    Odpowiedz

    Bardzo mądry tekst. Niestety takie rzeczy, jak szantaż emicjobalny i pokazywanie, że „nie można na ciebie liczyć, bo poszłaą na 3 dni chorobowego” itp. Zdarzają się coraz częściej w małych firmach, które chcą być jak super korporacje….tragedia. Ja tego doświadczyłam, ale na szczęście zmiebiłam na lepsze:)

    • Magda Ostrowska
      20 marca 2019 @ 09:08
      -
      Odpowiedz

      Otóż dokładnie, przy czym najgorsze, że nikt nie patrzy szerzej na konsekwencje pracy w chorobie i ryzyko zarażenia pozostałych. To przykre i niestety faktycznie dzieje się zbyt często.

      Psss Paulina, jak zmieniać to tylko na lepsze – gratuluję 🙂

  2. ania
    20 marca 2019 @ 09:44
    -
    Odpowiedz

    „Brak skonkretyzowanego zakresu obowiązków” – o, rozrastający się zakres obowiązków to jest moja bolączka.
    Na początku „czy mogłabyś na chwilę”, „w ramach pomocy”, „póki nie znajdziemy kogoś”. No to grzecznie pomagałam „na chwilę”, „w ramach pomocy” – tylko kurczę jakoś nigdy nie znajdowano kogoś, kto miałby to ode mnie przejąć. I nie wiadomo kiedy, okazywało się, że to staje się moim regularnym obowiązkiem. Bo przecież wcześniej sobie poradziłam i zrobiłam, to czemu teraz nagle miałabym nie. W poprzedniej firmie, gdy zdecydowałam się odejść, zatrudniono na moje miejsce trzy(!!!) osoby. I nie piszę tego z dumą, wręcz przeciwnie.
    W nowej pracy obiecałam sobie, że wszystkie „pozaregulaminowe” obowiązki, jeśli będzie trzeba, to przyjmę (rozumiem, że czasem potrzeba pomocy), ale nie będę ich wykonywać na 100%, żeby nie dawać pracodawcy poczucia, że już zawsze będzie można mi to zlecać. Dziś właśnie dostałam takie zadanie 🙂 Zobaczymy, jak to się potoczy.

    • Magda Ostrowska
      20 marca 2019 @ 10:48
      -
      Odpowiedz

      To w ogóle abstrakt totalny i temat chyba na osobny tekst. Ogólnie sporo współpracuję z multipotencjalnymi i wszechstronnymi dziewczynami – oznacza to tyle, że naprawdę dużo jesteśmy w stanie wykonać samodzielnie, a pracodawcy niestety to wykorzystują. Dla mnie to brak szacunku, czasami wręcz forma wyzysku, a jak piszesz, że na Twoje miejsce zostały zatrudnione aż trzy osoby – jest to dla mnie wręcz szokujące.

      Chyba czas zabrać się za temat asertywności.

  3. Marcin
    20 marca 2019 @ 18:01
    -
    Odpowiedz

    Trochę mnie pociesza ten wpis, bo właściwie nic co tu się pojawiło nie występuje u mnie. Uf. A też pracuję w korpo 😉

    • Magda Ostrowska
      21 marca 2019 @ 13:58
      -
      Odpowiedz

      Wow to faktycznie, może zatem podzielisz się nazwą – będzie to dla nich piękna reklama 🙂

  4. Honorata
    21 marca 2019 @ 12:36
    -
    Odpowiedz

    Nic mnie tak nie irytuje jak kiepski przepływ i formacji i brak reakcji na sygnały, które dają do myślenia – a przynajmniej niektórym zwłaszcza dawać powinny a mają klapki na oczach

  5. Speckled Fawn
    21 marca 2019 @ 12:45
    -
    Odpowiedz

    No niestety, ale szkoła, w której pracuję spełnia wiele z tych punktów :/ Dlatego też myślę o zmianie.

    • Magda Ostrowska
      21 marca 2019 @ 14:00
      -
      Odpowiedz

      Właśnie też docierają do mnie negatywne komentarze o pracy w szkołach. Współczuję i trzymam kciuk za poszukiwania, a najlepiej zacznij od tego bloga, bo pisałam nawet tekst o tym jak szukać by znaleźć 🙂

  6. Lu
    21 marca 2019 @ 13:16
    -
    Odpowiedz

    Staram się nie budować, ale w takiej, niestety, pracuję. Kilka osób to widzi i rozumie, ale jednostki nie maja szansy na zmianę bogatego otoczenia.

    • Magda Ostrowska
      21 marca 2019 @ 14:02
      -
      Odpowiedz

      Lu, a co masz na myśli pisząc „bogatego otoczenia”?

      • Lu
        27 marca 2019 @ 09:47
        -
        Odpowiedz

        Bogatego liczebnie. Mającego przewagę pod każdym względem. Z życia to biorę, więc muszę na okrągło

  7. Kaśka - Poligon Domowy
    21 marca 2019 @ 13:27
    -
    Odpowiedz

    To wszystko przerażające. Ale to ważny tekst. dziękuję za niego!

  8. Zaniczka
    21 marca 2019 @ 15:26
    -
    Odpowiedz

    Fajnie, ze informujesz o tym jak rozpoznać zagrożenia. Niektóre widziałam już w firmach w których pracowała, niektóre… cóż., Trzeba pamiętać, że w internecie nikt nie jest anonimowy, ale dziękuję za ten wpis. 🙂

    • Magda Ostrowska
      21 marca 2019 @ 18:10
      -
      Odpowiedz

      Na szczęście…w Internecie nikt nie jest anonimowy <3

  9. Klaudyna
    21 marca 2019 @ 16:14
    -
    Odpowiedz

    Cieszę się, że nie musiałam nigdy badać tego tematu na sobie. Zawsze pracowałam na swoim i nie zamierzam tego zmieniać. Cieszę się natomiast, że otwierasz oczy na tak ważne tematy, bo być może ludzie nawet nie zdają sobie sprawy, w jak chorym układzie tkwią i że wcale nie musi on tak wyglądać.

    • Magda Ostrowska
      21 marca 2019 @ 18:07
      -
      Odpowiedz

      Otóż, otóż taki właśnie był mój zamysł 🙂

  10. Marlena H.
    21 marca 2019 @ 16:26
    -
    Odpowiedz

    Niestety, spotkało mnie to nieszczescie,że pracowałam w takiej „firmie”. Gdybym wcześniej wiedziała, jak wygląda praca, nigdy bym tam nie poszła. Od roku moje miejsce pracy nie istnieje. Szefowa miała problemy i rozwiązała interes.

    • Magda Ostrowska
      21 marca 2019 @ 18:09
      -
      Odpowiedz

      To przykre, że miałaś takie doświadczenia, ale z drugiej strony to dobrze, bo będziesz widziała czego się wystrzegać szukając nowej pracy. Trzymam kciuk, żebyś znalazła ją jak najszybciej 🙂

  11. Sabina
    22 marca 2019 @ 11:56
    -
    Odpowiedz

    To niebywałe ilu pracodawców nadal nie rozumie, że ich sukces jest uzależniony od sukcesów pracowników. W firmie jesteśmy zespołem, wspieramy się i wykorzystujemy potencjał, który drzemie w każdym pracowniku. Zadowolony i spełniony pracownik, odwdzięczy Ci się lojalnością i świetnie wykonana pracą. Obie strony, zarówno pracodawca jak i pracownik powinny być zadowolone i nawzajem słuchać swoich oczekiwań i potrzeb. 🙂

    • Magda Ostrowska
      25 marca 2019 @ 21:56
      -
      Odpowiedz

      Otóż tak to właśnie powinno wyglądać, a masz pomysł dlaczego nie wygląda i jak to zmienić?

      • Sabina
        26 marca 2019 @ 12:52
        -
        Odpowiedz

        Z jednej strony przyczyną jest natura człowieka, wielu pracodawców lubi czuć władze i wylewa swoje frustracje na pracownika. Z drugiej strony stoi pracownik, który boi się, że nie znajdzie kolejnej pracy, więc godzi się na takie traktowanie. Mimo wszystko coraz więcej pracodawców zaczyna pojmować jak ważne są dobre relacje z pracownikiem. Powoli do Polski docierają nowoczesne systemy zarządzania, która bardzo mocno podkreślają rolę zadowolonego pracownika w firmie (przykładowo Lean i Kaizen). Wpływ na poprawę sytuacji mają również sami pracownicy, którzy zaczynają być świadomi swoich praw, wiedzą gdzie mogą dochodzić sprawiedliwości i nie boją się szukać nowej pracy. Tak więc wszystko sprowadza się do edukacji, zarówno pracodawców jak i pracowników.

  12. Ewa www.inaisewa.blogspot.com
    23 marca 2019 @ 22:27
    -
    Odpowiedz

    Oj niestety, takich firm jest na pęczki.

  13. Monika Flok
    25 marca 2019 @ 21:43
    -
    Odpowiedz

    o dziwo nie natrafiłam na taka firme chodz pracowałam w parynastu:) ale dobrze wiedziec w razie w:0 świetrny wpis:)

    • Magda Ostrowska
      25 marca 2019 @ 21:55
      -
      Odpowiedz

      I to jest piękne światło w tunelu dla wszystkich, którzy wątpią, że takie jeszcze istnieją 🙂

  14. Aga
    26 marca 2019 @ 09:25
    -
    Odpowiedz

    Świetny tekst! Taki paradoks… smęci się, smęci, a potem powiela schematy… niestety.
    Na szczęście pracuję w firmie, która nie jest toksyczna. Wciąż powtarzam, że warto pracować nad komunikacją, żeby była lepsza i lepsza, bo tak często się pomija jej rolę w codziennych sprawach.

  15. Instytutdesignu
    26 marca 2019 @ 12:59
    -
    Odpowiedz

    Typowe cechy kapitalizmu. Trzeba z nimi walczyć.

  16. moje IDEALIA
    27 marca 2019 @ 16:46
    -
    Odpowiedz

    Niestety kilkukrotnie zdarzyło mi się pracować w takiej toksycznej firmie. Nie wiem czy miałam takie (nie)szczęście czy w większośc polskich firm panują takie warunki. Na szczęście teraz pracuję dla siebie i nie musze się użerać z szefami idiotami.

POROZMAWIAJMY

Bardzo najbardziej chcę poznać Twoje zdanie w temacie. Zostaw komentarz.

Click here to cancel reply

Poczekaj...
Opublikuj

Polecam także

Tego nie możesz pominąć

Kobiecy biznes czyli jaki?

Posted by Magda Ostrowska

Tyle mówimy o dyskryminacji kobiet. Narzekamy, że nie chcą nas w zarządach i mniej zarabiany. Nieustannie walczymy o swoje prawa podczas gdy …

Czytaj →
DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH
4 MIN READ

Poznajcie Janusza. Janusza Biznesu.

Posted by Magda Ostrowska

Prowadzenie własnej działalności od kilku lat jest w trendzie. Oczywiście najlepiej takiej wynikającej z pasji. Nietrudno się domyślić, że to efekt działań …

Czytaj →
DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH
4 MIN READ

Tego nie ucz się na starcie swojej działalności od Google, Apple i Facebooka

Posted by Magda Ostrowska

Jaka jest różnica między jednoosobową działalnością gospodarczą, a Google, Apple czy Facebookiem? Że nie jest żadną z wyżej wymienionych. Dlatego. Czerpanie dobrych …

Czytaj →
DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH
4 MIN READ

BEZECEŃSKI NEWSLETTER

ZAPISZ SIĘ I URUCHOM LAWINĘ BEZECEŃSKICH MAILI

Linki afiliacyjne

Niektóre linki na blogu, mogą być linkami afiliacyjnymi. Nie lubię ściemniać dlatego dotyczy to tylko produktów, które znam i gorąco polecam. Ich kliknięcie nie powoduje zakupu, a jedynie przenosi na stronę, gdzie możesz go dokonać – po cenie niższej lub regularnej, nigdy wyższej. Ku ogólnej szczęśliwości.

Prawa autorskie

Wszystkie teksty są mojego autorstwa – jeżeli zatem chcesz skorzystać, zapytaj. Jest szansa, że się nie zgodzę, ale pytać zawsze warto. Natomiast z grafik prezentowych możesz swobodnie korzystać na swój użytek czyt. nie są na sprzedaż. with L O V Ę


Mój blog korzysta z plików cookies. Sprawdź zasady korzystania i moją Politykę Prywatności.

 

©2016-2020 Dopracowani. Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i wdrożenie: Monkey Business | mnkb

Toksyczna firma | Sprawdź czy w takiej nie pracujesz
Facebook
Online Reputation Management
X
Zamień swoje pomysły w realny plan działania i zrealizuj je – skutecznie! Teraz kupując mojego eBooka o zarządzaniu projektami, Audiobook otrzymasz w prezencie
ODBIERZ AUDIOBOOK W PREZENCIE
Kocham ciastka, pączki i inne słodkości więc i blog Dopracowani jest ich pełen. Inaczej mówiąc wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz na to zgodę. Więcej